Underbara Makarska!



Så var vi äntligen framme i Makarska. Nu började Igors, Sannas, Josips och min semester verkligen på riktigt. När vi kom fram till vår lägenhet som vi hade hyrt var den inte riktigt i den standarden som vi hade tänkt oss. (Vi hade dock världens sötaste kattungar utanför dörren.) Men det ordnade sig några dagar senare när vi uppgraderade oss genom att flytta till en jättefin lägenhet ännu närmre stranden. De första dagarna hade vi dock lite otur med vädret så det blev inte så mycket bada av. Istället  använde vi de dagarna för att lära oss staden utantill, gå ut och äta middag med Igors föräldrar och även för att åka till den välkända staden Split som låg bara några mil från Makarska.

Split


Nästan lika söta som min Igge
 

Sen kom solen och värmen. Det blev verkligen överdrivet varmt. Vi var på stranden från 09.30 till 18.30 nästan varje dag. Underbart! Varje dag åt vi minst 2 majskolvar som "majs-pojkarna" kom och sålde på stranden, eller "kukuruz" som det heter på kroatiska. Riktigt gott, nästan för gott eftersom att det verkar som att jag har startat något slags beronde för majskolvar. Åt faktiskt två stycken alldeles nyss, haha.
Vissa dagar låg vi bara och tog det lugnt på den "vanliga" stranden och andra dagar låg vi på en strand som var allt utom lugn tillsammans med Dajana och company. Buba-bar-stranden, där folk dansar som galningar från morgon till kväll till musik som pumpar riktigt högt. Buba-bar ligger alltså mitt på stranden där man ligger solar ca 10 meter från en scen där Dj''n spelar riktigt bra musik. Här är lite videoklipp och bilder som jag fångade:



En av dagarna i Makarska var vi ett ganska stort gäng som åkte på en båtutflykt en hel dag. Vi var tvugna att gå upp ganska tidigt, men det gjorde inte så mycket i och med att vi visste att det skulle bli en bra dag. Vid 09.00 var vi ute på det stora blå. "Partybåten" som vi kallade den, började spela musik från massa olika länder i och med att det var folk på båten med väldigt olika nationaliteter. Svenskarna fick några låtar bland annat från ABBA och Lena Ph's - "ont det gör ont", haha. Medans vi satt och lyssnade på musik serverade personalen kaffe och rakia, vilket är som en svensk "nubbe" (detta klockan 09.30 på morgonen). Det sägs att det ska vara bra för själen, men jag höll mig till kaffe den morgonen. Det serverades även riktigt god mat på båten, nämligen fisk som "piraten" tillagade under färden.
Vi gjorde några stopp under resan för att få se lite olika städer och byar. Men det alla såg mest fram emot var stranden Bol. Bol är en strand som är världskänd, den liknar ingen annan strand. Det var verkligen jättekul där. Nästa gång åker vi dit och stannar lite längre. Här följer lite bilder från båtresan och Bol:







                   


Som ni märker är det mycket bilder och mindre text, men ni vet vad man säger: "En bild säger mer än tusen ord". Därför tänker jag fortsätta i samma anda och lägga in bilder från resten av tiden i Makarska då vi hittade på massa bus. Ni kommer bland annat se bilder när vi var ute och festade, bilder från lägenheten, bilder från stranden, bilder när vi har varit ute och ätit och även några bilder från de sista dagar när vi åkte tillbaka till Slavonski Brod.
Innan detta inlägget går mot sitt slut måste jag bara tillägga hur mycket vi alla har saknat Nikolina. Det kändes verkligen som att alla ingredienser fanns med på semestern utom lite Nikolina-krydda som kunde "spice up our lifes". Skönt att få se ditt söta nylle igen varje dag. Måste också säga att Dajana har varit ett sjukt bra sällskap, riktigt underbar människa som jag har fått lära känna lite bättre. Dajana är en sjuk och galen människa med ett riktigt vackert skal. Nästa år ska vi absolut tillbaka till Makarska och då ska Nikolina också med. Då blir det rajraj!
Ett stort TACK till Igors föräldrar Sanna och Josip för att jag fick följa med och se allt som jag alltid har undrat över. Kroatien är verkligen jättefint. Jag förstår verkligen att ni saknar Kroatien ibland. Jag menar, jag har endats varit där i 3 veckor och jag saknar redan det, hela tiden. Utan er hade denna resan bara känts halv.
Men människan som förgyllde resan är ändå min husbie, mitt hjärta, min själsfärnde, bästa vän och fästman. Jag har haft den bästa semestern man någonsin kan önska sig, och det hade aldrig blivit den bästa utan dig. Om jag skulle kunna älska dig mer än vad jag gjorde innan vi åkte så älskar jag dig ännu mer nu.


















Ciao!


Kommentarer
Postat av: Husbie

Naoow...du föööör go baby! Älskar dig!!!

Hoppas du gillade resan lika mycke som jag.



PS. Fina bilder på oss!=)

PUSSAR!

2008-08-10 @ 19:54:12
Postat av: niko

Så fina ni e på bilderna, allihopa :) Du å Igor speciellt, finaste! =)

Nä, ångrar mig cp mycket ju att ja ej föjde me :/ men nästa år för fan, då gäller det banne mig ;D hahah

2008-08-10 @ 23:58:30
Postat av: marija

Heeelll yeaaaaaah :D Det kan du slå upp :P Eller vad man brukar säga? haha.. Vad fina bilder btw =) När man kollar på dem får man sån ångest igen och vill dit och dyka med huet förre i havet igen :(

2008-08-11 @ 23:19:41
URL: http://tuttiifruttii.blogg.se/
Postat av: NIKO

UPPDATERA MERA! =)

2008-08-11 @ 23:57:16
Postat av: dajana

åhh sakniiisssssssss allt nu,spec makarska. det var th e shit fan :(

2008-08-15 @ 10:25:49
URL: http://dajanaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0