En oförglömlig resa! - Del 1

Fredagen den 17 april började min mamma och jag vår resa mot Jordanien. Vad vi inte visste var att detta skulle bli en oförglömlig resa som kommer att sitta på näthinnan för all evighet! Det känns så konstigt att vara tillbaka till den vanliga världen, för Jordanien var verkligen en helt annan värld. Jag är så otroligt tacksam att jag fick chansen att komma till Jordanien nu och inte om några år. Landet borde redan nu krylla av turister, men konstig nog har ännu inte så många hittat dit. Just detta är jag glad för eftersom jag slapp trängas i alla dessa underbara miljöer!

Här börjar resan:




Vi startade tidigt på fredagmorgonen och som vanligt har man alltid alldeles för mycket packning med sig. Är man kvinna så är man. På Köpenhamns flygplats blev det lite standard duty free shopping. Köpte Escadas nya sommardoft och mamma handlade Bag in Box vin som vi skulle ha på hotellet och smutta på, hehe. Jag hann till och med modella lite för Ferrari, höhö!
Efter ett tag satt vi äntligen på vårt första flyg som skulle ta oss till Turkiet, Istanbul. Det var första gången jag någonsin kan säga att jag har ätit riktigt god flygplansmat. Fick till och med en fin meny med mat att välja på. Och efter ett glas vin, en trerätters-meny och filmen "yes man" så var man framme i Turkiet. Snabbt och lätt. Är det bara jag som är så fördomsfull att man nog ändå blir lite nervös när man ser alla araber och sedan kopplar ihop dem med flygplanen och terrorism? Nåväl, nästa flygtur till Jordanien, Amman gick också bra, och även där fick vi god mat.
När vi kom fram till vårt första hotell (som var sjukt pampigt) hade vi börjat lära känna vår grupp lite grann. Det var verkligen en salig balndning av folk vill jag lova. Jag var yngst och sedan sträckte sig åldern så långt som till 80 år. Fridel hette denna 80 åriga krut-tant. I vår grupp var vi 12 stycken. Sen hade vi två guider, varav en av dem var svensken Richard Holmgren som även är arkeolog. Men andra ord så kan han väldigt mycket om väldigt mycket. Det var så sjukt bra att ha med honom på resan. Har var nog även lite ögongodis för många i gruppen, hehe. Och jag kan nästan till 100% säga att ni kommer se honom på tv snart.



Nästa morgon var det tidig revelj för att ta oss till en av världens mest bevarade romerska huvudstäder. Denna dagen träffade vi även vår andra guide som heter Jihad (som betyder, det heliga kriget, haha), också en väldigt bra guide som kunde sin fakta. Jerash hette i alla fall området och vi fick se otroliga befästningar, tempel och rester av stadsliv som sträcker sig tillbaka till mer än 9000 år tillbaka. Jag har själv aldrig gillat historia. Faktum är att det nog var det tråkigaste ämnet jag visste i skolan. Men 9000 år! Hur är det möjligt. Och skulle detta vara början till att jag helt plötsligt börjar gilla historia och Indiana Jones!?





En fantastisk och lärorik dag!


Kommentarer
Postat av: urban

var inte din pappa med på resan....

2009-04-27 @ 18:46:07
Postat av: Fredrik

Fan då Emily! Jag vet inte vad som griper en mest, landskapet eller du?

2009-04-28 @ 00:30:08
Postat av: em

Fredrik...who?

2009-04-28 @ 00:53:29
URL: http://emilyfordummies.blogg.se/
Postat av: Fredrik

;)

2009-04-28 @ 22:13:17
Postat av: Fredrik

;)

2009-04-28 @ 22:14:51
Postat av: Tobbe

Har du skaffar ny bil?

2009-05-01 @ 23:40:13
Postat av: Em

jajamen! =) Vill du åka med? ;)

2009-05-02 @ 00:07:21
URL: http://emilyfordummies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0