i-landsproblem

Det här med uttal och dialekter är faktiskt ganska roligt beroende på var i Sverige man kommer ifrån. Själv blir jag ofta "mobbad" för att jag har så konstig dialekt då och då. Vet inte riktigt var den kommer ifrån men jag antar jag har en blanding av mammas stockholmska, pappas göteborgska och min egen skånska. Jag kan till exempel inte säga orden bord, förstår, torn eller örn som alla ni riktiga skåningar gör. När jag säger detta så låter det så här: "Bod", "ton", "föshtåh och "ön", haha!
Men nu, har jag hittat folk som låter ännu roligare än mig! På mitt jobb arbetar det ganska många Växjöbor, de "invandrade" väl till Skåne för att få jobb eller något. Hur som helst så har de världens roligaste uttal när de ska säga 40.

För att få en uppfattning om hur det låter, sätter vi in det i en dialog och trycker in en Kalle:
-Hej Kalle!
-Hej hej!
-Hur gammal är du då?
-Jag är FÖTTI år!

HAHA! Fötti, fötti, fötti!
Förlåt!

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0