En oförglömlig resa! - Del 3

I Petra:

Jag säger som alla andra har sagt som har varit i Petra och sett det med egna ögon. Det går helt enkelt inte att förklara! Hur kan något så gammalt vara så vackert!? Över 800 tempel, gravar, hus mm har blivit utskurna av de Nebateanska araberna. Good job måste jag säga! För att komma in till själva staden måste man gå igenom en 1.6 km lång och smal väg genom bergen. Detta var en utav de mest vackra saker jag någonsin skådat. Att naturen har skapat detta själv! Det ser ju helt overkligt ut. Delar utav den senaste Indiana Jones filmen är även inspelad här.

Denna dagen blev det många mils vandring och klättring i berg, massa stora ögon och häpna ansikten. Skulle jag börja skriva om Petra så hade jag kanske varit färdig nästa vecka någon gång. Därför väljer jag att lägga ut lite bilder och filmer istället.
Måste dock berätta om altaret längst upp på berget som vi tog oss till. Offringen vi gjorde den dagen var att ta oss upp, det var inte det lättaste vill jag lova. Men på riktigt så offrade man andra saker där för väldigt lång tid sedan. Då snackar vi ca 700-800 f. Kr. Anyway, vår guide Richard hade för några år sedan varit där med sin vän. Hans vän hade ställt sig på offrings-altaret och blickat ut över utsikten. 3 år sedan dog han i en trafikolycka. Jag tror att han råkade offra sig själv genom att ställa sig där. Så den dagen valde jag att inte komma i närheten av altaret. Usch, va hemskt!

Här är lite bilder:





Tror ni att jag var trött på kvällen sen? Eh, ja!

Nästa dag började vi dra oss lite mer söderut för att slutligen hamna i paradiset Aqaba. Men påvägen dit stannade vi i Wadi Rum för att se ännu mer öken, ännu fler kameler men framför allt vara med om en väldigt hoppig jeep safari!


Mamma var riktigt grym som tog sig upp för det stora sandberget. Hon sprang till och med upp. Galning!


Efter jeep safarin satte vi oss i vår grupp-buss igen. Nu väntade bara sol, bad och lyx på oss. Aqaba, here we come!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0