Är slutet nära?

Varnar känsliga och nojiga läsare, med risk för att bli ännu mer nojiga!

Alla har väl märkt att det här med naturkatastrofer och influensor dyker upp allt mer frekvent på nyheterna. Men nu har alltså svininfluensan tagit sig till Sverige. Det första fallet upptäcktes för någon dag sedan. Det sägs att kvinnan i fråga redan ska vara frisk, men efter lite mer efterforskning som jag gjorde i natt tror jag att det kan komma att bli ännu större än bara en insjukning.

Så här är det:
När en influensa som denna bryter ut så är den oftast inte så farlig första gången. Den "känner liksom av" människorna en gång för att sedan komma tillbaka en andra gång, och då ännu starkare. När influensaviruset sedan har muterat och kommer tillbaka en tredje gång kan detta leda till en pandemi. En pandemi kan innebära att stora delar av hela världen kan bli drabbad.
Ni som vet något om Spanska sjukan år 1918, vet också att även denna influensa var väldigt mild till en början, men slutade med att mellan 50-100 miljoner människor dog i hela världen. Det låter så sjukt. Och tänk då även på att på den tiden fanns det inte ens i närheten av så många människor på Jorden som det finns idag.

Jag tror:
Jag tror att folk kanske tar lite för lätt på den här influensan. Det kan mycket väl ha med att göra att fågelinfluensan inte blev så stor som folk trodde att den skulle bli. Så nu när svininfluensan är på tapeten, så känns det lite som "vargen kommer". Jag tror också att detta är ett sätt för naturen och miljön att återhämta sig. Rensa bort lite människor. Vi får egentligen skylla oss själva. Så som vi har betett oss mot naturen.
 Det brukar i vanliga fall komma en sådan här influensa en gång vart 30 år, men nu har vi inte haft något liknande på evigheter. Kan det betyda att "this is it"? Eller är detta ytterligare ett fall av "the boy who cried wolf"? Only time will tell.



Ciao!

Kommentarer
Postat av: Micki

Jaha, då lämnar jag inte min lägenhet mer då! TACK Emily hihi :P

2009-05-04 @ 11:16:12
URL: http://www.metrobloggen.se/micki

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0